W części materiałowej m. in. Autointerpretacje J. Słowackiego, wypowiedzi jego współczesnych, oceny utworu i interpretacji teatralnych przez krytyków, pogłosy literackie. Bibliogr. s. 132.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Do domu dwóch sióstr przybywa książę Kirkor. Książę ujrzawszy je, nie wie którą ma poślubić. Obie biorą udział w konkursie — ta z sióstr, która przyniesie pierwsza z lasu pełen dzban malin, zostanie jego żoną.Podczas zbierania malin to Alina okazuje się lepsza od swojej siostry Balladyny, ale ta, aby wygrać konkurs, zabija Alinę i zostaje żoną księcia Kirkora. Aby utrzymać i zwiększyć swoją władzę Balladyna popełnia kolejne zbrodnie. Czy spotka ją za to kara?
UKD:
821.162.1-2:821.162.1(091) Słowacki J.(075.3)
UWAGI:
Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępnych jest 5 egzemplarzy. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
WYPOŻYCZYŁ:
Nr karty: 640015 pozycję:563000075046 od dnia: 2021-01-11 Przetrzymana, termin minął:2021-02-10
Historia jaką prezentuje utwór jest dość nietypowa. Opowiada o dyrektorze, który za wszelką cenę próbuje zachować realistyczną wizję swojego teatru. Wystawia tylko te sztuki, które pokazują prawdziwe życie, tak mu się wydawałoby przynajmniej. Starannie dobiera repertuar. Jego bohaterowie przeżywają emocje i występują w sytuacjach, które trwają w danej jednej chwili. Sztuki te nie zgłębiają psychiki postaci, chodzi o to, aby widz oceniał i wyciągał wnioski. Nie daje gotowych argumentów za czy przeciw, tylko pozostawia to im. W ostatnim akcie dyrektor próbuje odbudować po wojnie swój teatr "Małe Zwierciadło", ale dowiaduje się, że w tym miejscu powstał już "Teatr Snów". Obserwuje swoje postacie, ale już w innej formie. Dochodzi do wniosku, że to czego próbował uniknąć, przeplatało się z jego wizją i tkwiło gdzieś głęboko. Uczucia w sztuce teatrealnej są ważne, ale istotne są także wyobry, przed jakimi stają postacie. Dyrektor rozumie, że czasy się zmieniły. Trudno mówić o charakterze utworu, można go odbierać na wielu płaszczyznach. Można dostrzec w nim Szekspirowską koncepcję teatru w teatrze, a także starcie się dwóch wizji teatru, co celnie oddaje tytuł. Utwór ten kiedyś figurował w kanonie lektur szkolnych, jest to wielka strata dla uczniów, że został wycofany. Daje on nowe spojrzenie na świat teatru i zmiany, jakie w nim zachodzą.